Dieta ketogeniczna – co jeść, a co odstawić?

dieta

Otyłość jest chorobą, która obecnie uznawana jest przez Światową Organizację Zdrowia za dolegliwość cywilizacyjną. W trakcie rozwoju schorzenia dochodzi do nadmiernego rozrostu tkanki tłuszczowej, czego efektem jest pogorszenie się zdrowia psychicznego, fizycznego oraz ogólnego samopoczucia. Zrzucenie nadmiaru kilogramów bardzo często wymaga całkowitej zmiany stylu życia i stosowania specjalnej diety. Jednym ze sposobów odchudzania, który charakteryzuje się skutecznością i bezpieczeństwem dla osoby odchudzającej się, jest dieta ketogeniczna. Głównym jej założeniem jest ograniczenie spożycia węglowodanów na poczet zdrowych tłuszczów, czego efektem jest szybkie i niezwykle efektywne zrzucanie tkanki tłuszczowej. Jakie są najważniejsze zasady diety ketogenicznej? Czego nie można jeść na diecie ketogenicznej, a jakie produkty spożywcze warto włączyć do codziennego jadłospisu?

 

Dieta ketogeniczna – podstawowe informacje

Dieta ketogeniczna jest niskowęglowodanowym, bogatym w tłuszcze sposobem odżywiania. W jadłospisie dominują przede wszystkim tłuste mięsa, ryby, masło, a także zdrowe tłuszcze roślinne oraz wysokiej jakości nabiał. Węglowodany w trakcie przebywania na diecie powinny zostać ograniczone do minimum ze względu na główny cel ketogenicznego stylu odżywiania, jakim jest chęć wprowadzania organizmu w stan ketozy. 

 

Głównym założeniem diety ketogennej jest zredukowanie ilości spożywanych węglowodanów w codziennym menu podczas maksymalnego zwiększania podaży zdrowych, pełnowartościowych tłuszczów. Takie działanie umożliwia wprowadzenie osoby stosującej dietę w stan ketozy, czego efektem jest natychmiastowe spalenie tkanki tłuszczowej, którą organizm odbiera jako najważniejsze paliwo dostarczające energii do codziennego funkcjonowania.

Zasady diety ketogenicznej mówią, że:

  • tłuszcze powinny stanowić 70% codziennego jadłospisu,
  • białko powinno stanowić 20% codziennego jadłospisu,
  • węglowodany powinny stanowić jedynie 10% codziennego jadłospisu.

Dieta ketogeniczna jest jednym ze sposobów walki z otyłością i nadwagą. Dodatkowo jej stosowanie polecane jest osobom, które zmagają się z padaczką lekooporną oraz insulinoodpornością.

Dieta ketogeniczna – co jeść?

Co jeść na diecie ketogenicznej? To rodzaj odżywiania, który jest smaczny, a osoby stosujące go nie narzekają na brak różnorodności posiłków. Produktami, które z powodzeniem można włączyć do menu diety ketogenicznej są:

  • tłuste mięsa: wołowina, wieprzowina i drób,
  • owoce morza oraz tłuste ryby: łosoś, makrela, krewetki,
  • jajka,
  • przetwory owocowe, na przykład keto dżem,
  • naturalne, wysokiej jakości tłuszcze: masło, oliwa z oliwek oraz olej kokosowy,
  • warzywa: zielone sałaty, brokuł, kalafior, szparagi, cukinia, bakłażan, ogórek, awokado,
  • różne rodzaje orzechów,
  • nabiał: jogurty, śmietany oraz mleko,
  • napoje bez cukru, herbata oraz kawa, bulion warzywny i mięsny, mleko roślinne,
  • przyprawy.

Wbrew pozorom, lista dozwolonych składników na diecie ketogenicznej jest bardzo duża. Z dopuszczalnych produktów spożywczych z powodzeniem można przygotować różnorodny i smaczny jadłospis, który nie doprowadzi do braków mineralnych czy witaminowych.

Dieta ketogeniczna – czego nie jeść?

Głównym założeniem diety ketogenicznej jest ograniczenie ilości węglowodanów na rzecz tłuszczów. W jadłospisie węglowodany powinny pochodzić z zielonych warzyw i owoców, które są ich doskonałym, łatwo przyswajalnym źródłem.

Czego nie można jeść na diecie ketogenicznej?

  • niezdrowych cukrów prostych, takich jak słodycze, batoniki, słodzone napoje i soki,
  • ziaren, czyli produktów pszennych i kukurydzianych, ryżu, makaronów, płatków śniadaniowych oraz ciast i wypieków,
  • skrobi, czyli ziemniaków, płatków owsianych – zwłaszcza błyskawicznych oraz bananów,
  • niektórych owoców, jak na przykład ananas, banany, winogrona, jabłka, pomarańcze (owoce o wysokim indeksie glikemicznym).

Głównym efektem stosowania diety ketogenicznej jest szybka redukcja masy ciała i spalanie tkanki tłuszczowej. Wiele osób, które boryka się z nadwagą i otyłością, dzięki diecie ketogennej wygrało walkę z nadprogramowymi kilogramami w zaskakująco krótkim czasie.